sunnuntai 14. lokakuuta 2012

Kirja-arvostelu: Kuollut mummo Idolsiin

Luin eilen syysillan iloksi kirjan nimeltä Etsijät toim. Tapani Bagge. Kirjaan oli koottu novelleja monelta eri kirjailijalta. Kirjassa on teemana etsiminen. Novelleissa nuoret etsivät kuka mitäkin. Kirjan kansi on minusta kuvitettu hauskasti. Kannessa on viittausta jokaiseen novelliin, jos tarkasti katsoo. Minun mielestäni parhaimmat novellit ovat:

Timo Parvela - Minun veljeni on idiootti.

Lainaus novellista: Minun veljeni on idiootti. Kuulemma useimmat veljet ovat, joten ei siinä mitään. Myös hänen veljensä on sellainen mikäli häntä itseään on uskominen. Mutta kuka nyt idioottia uskoisi?”

Novellissa seikkailee kaksi poikaa. He haluavat mopon, mutta heidän isänsä ei kannata ideaa, ei tietenkään. Oikeastaan hän on ihan oikeassa, mutta pojat haluavat silti mopon. He ovat siis 10-12-vuotiaita.

Me päätimme tehdä kotitöitä ja ansaita siten moporahat. Saimmekin neuvotelluksi käyvän taksan roskien viemiselle: 10 senttiä kerta. Laskujemme mukaan meidän tulisi kiikuttaa ämpäri ulos ainoastaan 80 000 kertaa, ja vaadittavat 8 000 euroa olisivat kasassa. Jos veisimme roskat kerran päivässä, meillä olisi mopo jo kohta kahdensadan vuoden päästä” .

Tylsyyden huipuksi he ilmoittivat jo viisi vuotta sitten kuolleen mummonsa Idols senior-kilpailuun. Hakulomakkeen täyttäminen on hauskaa:

Olen Hilkka Kääriäinen, 87-vuotias evakkomummo Kirkkonummelta. Olen aina halunnut tähdeksi. Osaan soittaa rollaattorin pirikellolla Smoke on the waterin alkutahdit ja aikoinaan osasin stepata. Nykyisin on niin vaikeaa saada tohveleita, jotka eivät lipsu. Jos minä voitan kilpailun, lupaan lahjoittaa voittorahani nuorison hyväksi.”

En paljasta enempää.

Toinen novelli mistä tykkäsin myös todella paljon oli:
  
Salla Simukka - Salainen Ihailija.

Lainaus novellista:

Mä tykkään susta. Sofia luki lapun arviolta kolmennensadannen kerran. Sisältö ei muuttunut miksikään. Niin siinä tosiaan luki aivan selvästi, erehtymisen mahdollisuutta ei ollut”.

Sofia saa salaperäisen lapun. Sen täytyy olla salainen ihailija. Sofia kertoo asiasta parhaalle ystävälleen Ainolle. He päättävät etsiä tuon salaisen ihailijan.

-Pitäisi saada kaikilta meidän luokkalaisilta käsialanäytteet, Sofia huokaisi.Sitten idea leimahti hänen päähänsä,kuin ilotulitusraketti.
-Huomenna me saadaankin! Hän hihkaisi Ainolle ja selitti suunnitelmansa”.

Onko salainen ihailija kenties Sofian ihastus Oskari? Sehän olisi unelmien täyttymys! Vai onko hän joku muu? Se selviää lukemalla.

Kirjassa on 15 eri novellia. Kaikista huokuu arvoitukset, mysteerit ja salaperäisyys, myös epäonni, joka loppujen lopuksi kääntyy onneksi. Novellit ovat eri pituisia. Pisin on 14 sivua lyhyin 7 sivua. Kirja on ilmestynyt vuonna 2011. Joten se on aika uusi.
Suosittelen kirjaa vitosluokasta ylöspäin, oman maun mukaan.
Minun mielestäni kirja oli yllättävän hyvä. Novellit olivat hauskoja, jännittäviä ja hyvin kuvailtuja.
Yksi novelli ei kylläkään sytyttäny minua. Se oli Tapani Bagge-Aavejuna . Se oli liian erikoinen minun makuuni.

Harri István Mäki-Ne novellista taas en tajunnut yhtään mitään. Ehkä se oli sen tarkoitus. 

Arvio: 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti